V souvislosti s drastickým prosazením círekvních restitucí se i v naší veřejné debatě otevřel nevídaný prostor náboženským otázkám, které jinak v naší spoelčnosti zůstávájí stranou. Nejde však jen o peníze a právní či morální nárok na ně. Téma by mohlo zahrnovat i individuální
náboženské svobody, diskuze se může vést o celé náboženské tradici, o významu
religiozity, o sekularizaci a neutralitě moderního státu.
Týden po "restitucích" se pak objevil případ zákazu svatozáře na nových slovenských mincích. Ten může vyvolat protievropské a protisekuralistické nálady, ukazuje však, že koncept sekularizovaného státu je životný a neustupuje, jak by se mohlo zdát například po případu Lautsi uzavřenému v roce 2011.
Případ Soile Lautsi vs. Italská republika u Evropského soudu pro lidská práva (ESLP)[1] a zejména diskuze nad jeho dvěma naprosto rozpornými závěry ukázal, jak může být vnímání sekularismu v Evropě rozporné.
Případ Soile Lautsi vs. Italská republika u Evropského soudu pro lidská práva (ESLP)[1] a zejména diskuze nad jeho dvěma naprosto rozpornými závěry ukázal, jak může být vnímání sekularismu v Evropě rozporné.