Vrácení poštovného při odstoupení od smlouvy uzavřené na dálku

Dne 15.4.2010 vydal Evropský soudní dvůr ("ESD") významné rozhodnutí týkající se intepretace čl. 6 (1) směrnice 97/7/ES o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku ("směrnice"). Jedná se o rozhodnutí v právní věci C-511/08 Handelsgesellschaft Heinrich Heine. Čl. 6 (1) této směrnice byl transponován do našeho právního řádu velice benevolentním způsobem v § 53 odst. 7 občanského zákoníku. Toto ustanovení totiž stanoví, že byla-li smlouva uzavřena při použití prostředků komunikace na dálku, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce do 14 dnů od převzetí plnění. Čl. 6 (1) přitom hovoří toliko o lhůtě 7 pracovních dnů. Consumer friendly transpozice je samozřejmě v pořádku, neboť samotný čl. 14 shora uvedené směrnice stanoví, že "členské státy mohou v oblasti působnosti této směrnice zavést nebo ponechat v platnosti přísnější ustanovení...za účelem zajištění vyššího stupně ochrany spotřebitele" (o právních konsekvencích různého provedení směrnic o ochraně spotřebitele se snad rozepíšu v některém z mých dalších příspěvků).

Před ESD se však dostala otázka, zda je nutno čl. 6 (1) shora uvedené směrnice interpretovat tak, že brání vnitrostátní právní úpravě, podle níž mohou být po spotřebiteli požadovány náklady na zaslání zboží také tehdy, jestliže odstoupil od smlouvy. Klíčovou předběžnou otázku položil německý Nejvyšší soud (pokud "Bundesgerichtshof" překládám špatně, tak mě klidně opravte). Společnost Heinrich Heine byla totiž žalována sdružením spotřebitelů za ustanovení ve svých všeobecných smluvních podmínkách, podle něhož spotřebitel nese za dopravu paušální částku 4,95 eur, kterou si ponechá společnost i tehdy, jestliže spotřebitel odstoupí od smlouvy. Německý Nejvyšší soud byl toho názoru, že toto ustanovení není v rozporu se směrnicí. Přesto však položil ESD shora uvedenou předběžnou otázku. Měl tedy Bundesgerichtshof pravdu?

Podle čl. 6 (2) směrnice platí, že uplatnil-li spotřebitel právo odstoupit od smlouvy podle tohoto článku, je dodavatel povinen bezúplatně vrátit částky zaplacené spotřebitelem. Jedinou platbou, jejíž zaplacení může být po spotřebiteli požadováno, jsou skutečně vynaložené náklady spojené s vrácením zboží.

Bundesgerichthof obhajoval ustanovení všeobených smluvních podmínek společnosti Heinrich Heine mimo jiné tím, že "není jisté, že cíl ochrany spotřebitele, ukládá vrácení nákladů na dopravu zboží...při běžném nákupu totiž spotřebitel nese náklady, které vzniknou v důsledku cesty do obchodu, nehledě na čas věnovaný této cestě". Německá vláda dodala, že "směrnice neupravuje to, kdo ponese náklady na dopravu v případě, že spotřebitel odstoupí od smlouvy. To, kdo tyto náklady ponese, tudíž spadá pod „další podmínky a opatření pro uplatnění práva odstoupit od smlouvy“, jejichž stanovení je věcí členských států". Německá vláda měla proto za to, že vrácení „částek zaplacených spotřebitelem se týká pouze hlavních plnění, zejména pak ceny zaplacené spotřebitelem".

ESD se však s těmito argumenty neztotožnil a zdůraznil, že čl. 6 (2) směrnice ukládá dodavateli v případě, že spotřebitel odstoupí od smlouvy, obecnou povinnost vrácení, která se týká všech částek zaplacených spotřebitelem na základě smlouvy, bez ohledu na důvod jejich platby (§ 43 rozsudku). Tuto intepretaci ESD dovozuje systematickým výkladem směrnice. Dále ESD zdůrazňuje, že je třeba čl. 6 (2), druhou větu směrnice (o tom, že jedinou platbou, jejíž zaplacení může být po spotřebiteli požadováno, jsou skutečně vynaložené náklady spojené s vrácením zboží) vykládat restriktivně s tím, že tato výjimka je vyčerpávající. Podle ESD je smyslem čl. 6, který upravuje odstoupení od smlouvy uzavřené na dálku, že nebude odrazovat "spotřebitele od uplatnění jeho práva odstoupit od smlouvy". Nakonec ESD uzavřel, že povinnost nést náklady na dopravu by mohla zpochybnit vyvážené rozdělení rizik mezi účastníky smluv uzavřených na dálku, jelikož by spotřebitel musel nést veškeré náklady spojené s dopravou zboží (pozn. spotřebitel totiž zpravidla již tak musí nést skutečně vynaložené náklady spojené s vrácením zboží - tj. zejména poštovné, které spotřebitel zaplatí za odeslání vraceného zboží dodavateli). ESD tedy odpověděl německému Nejvyššímu soudu tak, že směrnice brání vnitrostátní právní úpravě, která dodavateli umožňuje, aby ve smlouvě uzavřené na dálku po spotřebiteli požadoval náklady na dopravu zboží v případě, že tento spotřebitel uplatní své právo odstoupit od smlouvy.

Přístup, který ESD zvolil je samozřejmě velice "consumer friendly". Na druhou stranu nelze, podle mého názoru, pominout to, že zde dochází k nevyváženému přenosu rizika na dodavatele zboží (teď mluvím o těch poctivých dodavatelích). Dodavateli totiž nikdo náklady spojené s odesláním zboží neuhradí, a tak na odstoupení od smlouvy prodělává v podstatě dvakrát. Jednou v tom smyslu, že se mu vrací zboží, které už jednoduše nemá punc zboží nového (což se může projevit na ceně, za kterou takové zboží v budoucnu  dodavatel skutečně prodá) a podruhé v tom smyslu, že musí spotřebiteli vrátit náklady, které již musel při odesílání uhradit třetí osobě za účelem dopravy. Může se také, podle mého názoru, stát, že toto právo bude spotřebiteli zneužíváno. Navíc smysl odstoupení od smlouvy podle shora uvedené směrnice pro mě směřuje spíše k eliminaci negativních specifik spojených s nákupem pomocí prostředků komunikace na dálku. Má chránit spotřebitele před tím, že při tomto způsobu nákupu nemá možnost si zboží fyzicky vyzkoušet a prohlédnout (tak jako je tomu v běžném kamenném obchodě). Nelze, podle mého názoru, rovněž pominout, že přenos veškerých rizik na dodavatele bude představovat překážku elektronického obchodu. Odůvodnění takové překážky by si pak jistě zasloužilo rozsáhlejší zdůvodnění než jaké předložil ESD ve svém strohém rozsudku.

Lze tedy uzavřít, že všeobecným smluvním podmínkám společnosti Heinrich Heine zazpívala svou píseň  zrádná Lorelei z Lucemburku...

10 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Zajímavé zpestření semináře Úvodu do přirozeného práva, ale teď vážně:

Toto je opravdu drsné rozhodnutí, které může vést k masovému zneužívání spotřebiteli. Ad absurdum si můžeme představit situaci, kdy někdo objedná (jako nepodnikatel) zboží na svou jednorázovou podnikatelskou zakázku, zboží použije a do jednoho resp. dvou týdnů odešle zpět dodavateli - nádherný způsob jak ušetřit za půjčovné, příp. zlikvidovat dodavatele pokud se jedná o menší subjekt. A jestli jsem pochopil tvůj článek správně tak dodavatel by měl hradit dopravu i k spotřebiteli - jemu tedy nemusí vzniknout jakékoliv náklady. Ochrana spotřebitele určitě ano, ale toto je nadměrné, a priori počítáme přece s tím, že spotřebitel má vůli si zboží nechat, pokud si ho kupuje. ESD se ale tady zřejmě snaží nastavit podmínky uzavření smlouvy "klasicky" jako v kamenné prodejně, což je tedy dle mého názoru špatně - spotřebitel tím, že uzavírá smlouvu na dálku konkludentně akceptuje jistou míru rizika (náklady poštovného zpět k dodavateli), protože přece tím že dodavatel dodá zboží, které je bezvadné splnil svou primární povinnost. Proč by měl nést další náklady za to, že spotřebiteli daný výrobek nejde do designového konceptu vybavení jeho bytu? Dále spotřebitel by měl dbát jisté míry prevence a co nejvíce si o daném výrobku zjistit a nekupovat nazdařbůh X výrobků, jen aby si vyzkoušel, který mu doma sedí s vidinou, že za tyto zkoušky stejně nezaplatí ani Evro, toto mi přijde velmi nespravedlivé.

Ještě bych dodal poznámku k tomu, že dodavatel při vrácení nemá zboží s puncem novoty. V praxi se stává, že pokud spotřebitel vrátí zboží výše uvedeným způsobem a dodavatel na něm shledá jisté opotřebení - oděrku, chybějící ochranná fólie apod. učtuje spotřebiteli jakési sankce za tato opotřebení, tím chci vznést teoretickou otázku zda-li rozhodování ESD může zajít třeba až k zákazu tohoto chování dodavatele...

Servus T.O.
P.S. Víc takových článků.

Václav Žalud řekl(a)...

Pochopil jsi to správně. Dodovatel musí spotřebiteli vrátit poštovné, které spotřebitel zaplatil za dopravu zboží od dodavatele (směr od dodavatele ke spotřebiteli). Na druhou stranu nic nebrání tomu, aby spotřebitel nesl náklady na dopravu zboží po odstoupení od smlouvy zpátky k dodavateli (směr spotřebitel k dodavateli).

ESD se, pokud vím, k tomu, co jsou "skutečně vynaložené náklady" dodovatele ještě naplno nevyjádřil. ESD však řekl, že se jedná o výjimku a tato se tedy musí interpretovat restriktivně. Mám proto za to, že kompenzaci za "škrábnutí" by proto neuznal, neboť se nejedná o vynaložené náklady bezprostředně související s vrácením zboží. Na druhou stranu kompenzace za škrábnutí by asi spadala přímo pod právní úpravu bezdůvodného obohacení (zejména § 458 odst. 1 občanského zákoníku). Takže takové "kompenzace" asi budou nadále možné.

Ale samozřejmě souhlasím, že se jedná o poměrně nešťastné rozhodnutí. Zvlášť když si člověk uvědomí, že i v kamenném obchodě prostě člověka ten čas něco stojí. Výhodou elektronického obchodu je navíc cena zboží, neboť dodavatelé mohou ušetřit na podnikatelských prostorách, na internetu je globálnější konkurence (nikoli jen regionální) apod.

Možná bych uzavřel, že podle mě není navíc takový problém výklad ESD obejít (samotného mě už jedno řešení napadlo). Chce to jen trochu právní ekvilibristiky.

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, tak po té, co toto ustanovení vešlo v platnost i u nás se (jako naprostý právnický laik, provozovatel malého internetového obchodu) ptám na konkrétní případ: prodám např. 4 páry kožených botiček, zákaznice zaplatí 80 Kč poštovné, poté se rozhodne odstoupit od smlouvy a 2 páry vrátí - jsem povinna ji vrátit celých 80 Kč? To v praxi znamená, že jí zůstanou 2 páry capáčků, za které vlastně nezaplatila vůbec žádné poštovné, protože to jí musím vrátit .... tady se otvírá docela velký prostor na manipulaci ze strany zákazníků (a po 5 letech provozování malého shopu s ručně výráběnými výrobky si o morálce svých zákaznic nedělám vůbec žádné iluze). Děkuji za případný odborný názor. L.N.

Václav Žalud řekl(a)...

Toto je samozřejmě dobrá otázka.

Podle toho judikátu Evropského soudního dvora to skutečně vypadá, že byste musel(a) vrátit celých 80,- Kč. Na druhou stranu se Vám naskýtá možnost obrany před nepoctivými zákazníky např. prostřednictvím § 3 odst. 1 občanského zákoníku, který stanoví, že výkon práv nesmí být v rozporu s dobrými mravy. Pokud by byl evropský rozsudek zneužívám nepoctivým způsobem, věřím, že byste se mohla o toto ustanovení opřít. Takový výkon práva by potom nepožíval právní ochrany před soudem. Samozřejmě ve sporu by nebylo jednoduché zlý úmysl zákazníka prokázat.

Další možností je nabízet pouze zprostředkování poštovní dopravy na základě zmocnění přímo zákazníkem jeho jménem (nikoli tedy vlastním jménem ve prospěch zákazníka). V tomto případě by zákazníkovi nevznikalo právo po odstoupení od smlouvy na vrácení poštovného, neboť by byla po právní stránce smlouva o přepravě zásilky uzavřena zákazníkem, nikoli Vámi. Nevím, zda je něco takového v praxi možné realizovat, ale po právní stránce je to rovněž řešení.

Jsou i jiné cesty, ale ty už nepovažuji za příliš standardní.

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den,
napadá mě v této souvislosti ještě jedna možnost: nepředstavuje poštovné část kupní smlouvy, od které nelze ze zákona odstoupit? Konkrétně mám na mysli § 53, odst. 8 písm. a).

Anonymní řekl(a)...

Občanský zákoník paragraf § 53
(8) Kromě případů, kdy je odstoupení od smlouvy výslovně ujednáno, nemůže spotřebitel odstoupit podle odstavce 7 od smluv
a) na poskytování služeb, jestliže s jejich plněním bylo s jeho souhlasem započato před uplynutím lhůty 14 dnů od převzetí plnění,

Anonymní řekl(a)...

Domnívám se, že obchody, které nevracejí při odstoupení od smlouvy poštovné, postupují plně v souladu s občanským zákoníkem. Konkrétně se jedná o ustanovení řešící vydání bezdůvodného obohacení, které vzniklo plněním z právního důvodu, který odpadl (tj. zrušení kupní smlouvy) – viz § 451, odst. 2.

§457
Je-li smlouva neplatná nebo byla-li zrušena, je každý z účastníků povinen vrátit druhému vše, co podle ní dostal.

§458, odst. (1)
Musí být vydáno vše, co bylo nabyto bezdůvodným obohacením. Není-li to dobře možné, zejména proto, že obohacení záleželo ve výkonech, musí být poskytnuta peněžitá náhrada.

Zákazník e-shopu kromě zboží dostal i dopravu. Tu však nemůže prodávajícímu vrátit; je to výkon, který byl z povahy věci již zkonzumován, a tak prodávajícímu náleží náhrada v penězích. Prodávající naopak by měl zákazníkovi vrátit skutečně plnou částku, kterou mu zákazník za zboží a jeho dopravu zaplatil.

V praxi takto peníze ale dvěma směry neputují. Prodejce si tuto pohledávku vůči zákazníkovi (tj. peněžní náhradu za spotřebovanou dopravu) započte ve svém plnění. Výsledkem je, že zákazník vrací pouze zboží a prodejce tím pádem vrátí jen částku za zboží.

Je-li tato úvaha správná, znamená to, že podle rozhodnutí Evropského soudního dvora český občanský zákoník není v souladu s evropskou legislativou. Pak je ovšem na státu, aby v tomto směru podnikl příslušné kroky.

Václav Žalud řekl(a)...

Máte samozřejmě pravdu, v právní úpravě bezdůvodného obohacení lze určitě hledat cestu, jak poštovné nevracet (už jsem to naznačoval ve shora uvedeném komentáři). Ale je otázka, jak by tato právní úprava a faktické obcházení evropského práva cestou výkladu ryze české právní úpravy obstálo, kdyby došlo ke sporu a ten se dostal opravdu až k Evropskému soudnímu dvoru (připomínám velkou neochotu českých soudů pokládat předběžné otázky). Spor se odehrál v Německu a už si nepamatuji, zda bylo argumentováno tamější právní úpravou bezdůvodného obohacení, anebo jinou občanskoprávní úpravou.

Ke shora uvedenému výkladu § 58 odst 7 písm. a) ObčZ uvádím, že se domnívám, že to bohužel není zrovna ten případ, který by Vám pomohl.

S.Janischová řekl(a)...

Dobrý den, také bych měla dotaz. Jsme eshop a nevíme si rady jak s vracením poštovného. Pokud si od nás objednala soukromá osoba ze SLovenska boty za 744Kč, zaplatila poštovn 90Kč. My poslali balík na dobírku, poštovné je 235Kč. Paní boty vrátila. Na co má teď dle zákona právo. Vrátíme ji 744Kč za boty + i těch 90Kč za poštovné, které jsme si účtovali?
A ještě doraz druhý. Zákaznice si objednala mikinu, triko a jedny kalhotky. Zaplatila poštovné 90Kč, teď vrátila jen ty kalhotky. Chápu dobře, že nárok na vrácení poštovného nemá, to jen v případě, že by vrátila vše co si objednala? Děkuji moc za brzkou odpověď S. Janischová BEEBOB

Václav Žalud řekl(a)...

Pokud jde o Vaše dotazy - už je přeci jen dlouho, kdy jsem ten rozsudek četl. Ale myslím, že v něm zaznělo, že po spotřebiteli mohou být požadovány skutečně vynaložené náklady spojené s vrácením zboží. Přestože se tento drobný ústupek vykládá velmi přísně, myslím, že si můžete naúčtovat náklady (čas) Vašeho pracovníka na zpracování a odeslání peněžních prostředků zpět zákazníkovi a tato částka si myslím, že by mohla odpovídat právě těm 90,- Kč poštovného. Myslím, že si za tím účelem můžete změnit smluvní podmínky, do kterých můžete napsat něco v tom smyslu, že "zákazník bere na vědomí a souhlasí s tím, že náklady vynaložené s vrácením zboží zákazníkem poté, kdy odstoupí od smlouvy činí 90,- Kč, které je dodavatel oprávněn započíst oproti pohledávce zákazníka na vrácení plnění souvisejících s odstoupením od smlouvy". Těchto 90,- Kč si poté započítáte na pohledávku zákazníka na vrácení poštovného. Pokud zákaznice zaplatila za dopravu na Slovensko jen 90,- Kč, není důvod, abyste jí vraceli 235,- Kč. Druhý případ bych se snažil asi řešit rozumně. Pokud zákaznice odstoupila od smlouvy a nechala si většinu zboží, poštovné bych jí asi nevracel - za předpokladu, že šlo o jeden balík.

Okomentovat